Södertälje Pistolklubb

Skriv ut sidanStart > Bli Medlem!
Start > Bli Medlem!

Medlemskap / Vapenutbildning

• Du som vill ansöka om medlemskap i vår förening kan anmäla ditt intresse i formuläret under "Kontakta oss",  eller klicka HÄR.
  • Är du nybörjare, och vill genomgå en grundutbildning i pistolskytte, eller har övriga frågor eller funderingar kring medlemsskap, skicka även in detta i formuläret under "Kontakta oss" så hör vi av oss.

OBSERVERA för 2024:

Under 2024 har vi inte möjlighet att bedriva någon grundutbildning. Vi kan därför tyvärr inte ta emot några nybörjare som medlemmar i vår förening. Vi hoppas kunna råda bot på detta snarast möjligt, och då kommer ny information att finnas här.

Etablerade skyttar med guldmärke/licens/eget vapen är däremot välkomna att ansöka som vanligt.

Här kommer en sammanställning på hur det går till att börja skjuta och att bli medlem i vår förening.

• Ny medlem som redan innehar guldmärke/licens/eget vapen, införskaffar från polisen ett "utdrag ur brottsregistret" som i obrutet kuvert medtages till ett avtalat möte med två personer ur vår styrelse.
  • Brevet skall öppnas tillsammans med oss på detta möte. (Detta är ett riksomfattande beslut). Därefter kan du skriva en medlemsansökan som behandlas i styrelsen så snart som medlemsavgiften inkommit till kassören. Medlemsavgiften är för närvarande 1100 kr per kalenderår.
  • Helt nya måste först genomgå en obligatorisk grundutbildning i pistolskytte. Där får man kännedom om föreningen, förbunden, grenar och klasser. Säkerhetsföreskrifter, regler och bestämmelser som alla måste känna till för att få träna och tävla. Vapenkännedom och utrustning, kost och droger, etik och moral, märken och medaljer, samt naturligtvis hur man ska göra för att få till dom där bra skotten som alla strävar efter. Skjutställning, grepp, sikta/rikta, andning, lyft, avfyring, uppföljning och analys och lite till.
  • Även alla som ska börja utbildningen måste uppvisa "utdrag ur brottsregistret", se under de två första punkterna ovan, för att bli inskriven som kursdeltagare.
  • I kursavgiften ingår skjuthandbok, arbetsbok, utbildningsmateriel, ammunition, lån av vapen, försäkring, skrivning och stansning av "Grönt Kort", som man kan provskriva för efter att bronsmärket erövrats och erhållits. Hela kursavgiften är 2.000 kr.
  •  Eftersom vi har en egen skjutbana, med alla dess fördelar, ingår det som medlem förutom aktivt eget skytte även att delta i underhåll och skötsel av skjutområdet.
  • Låter det här intressant och du vill börja hos oss, så svarar du på mejlet genom att berätta lite mer om dej själv, så kontaktar vi dej om hur du kan ta nästa steg till medlemskap.

Södertälje Pistolklubb, Utbildning.

Södertälje Pistolklubb